31 maj 2011

Forex


Johan Svensson på den korta och intensiva "boulderleden" Forex 8a i Hylteberget. 8 meter, tre bultar och där en del av cruxet är att klippa den tredje slingan, som Johan här precis har klippt och härefter är på väg upp i slutcruxet. 
Känns som en relativt vanlig svensk granitled. Varenda gång man kommer hem från Europaresor med pump man aldrig sett maken av innan så förundras man över hur fasiken man kan pumpa ur på dessa leder. Men något magiskt svårt är det med dessa goa, korta crimpfester. Populär 8a i dessa bouldertider säger föraren, men jag måste säga att det är långt ifrån samma känsla som på bouldering för mig på leder av denna karaktären. Hade jag haft ett paddhav under mig så hade jag garanterat varit mer avslappnad. Att veta att man vid varje klipp kan flyga i backen, där stenar, block och hårda Vänerbsorgare nu istället väntar, får i varje fall mig att nypa extra hårt, och därmed också pumpa ur. Spelar ingen  roll om man bara dagar innan sprängt alla sina tidigare pumpgränser på 40-meterstufor.

Inga kommentarer: