08 oktober 2013

Ny nivå av chipping

I Annot märkte vi ganska snabbt att det var en skumm ränna på toppen av många block. Först reflekterade vi inte så mycket över det utan tyckte bara att den var en skön slutjugg. Ju mer vi klättrade bland blocken insåg vi dock att det måste ha varit någon som gått loss och karvat ur rännan i den mjuka sandstenen. Uppenbarligen har folk förr i tiden hängt runt bland blocken av helt andra orsaker än vad vi gör i dessa dagar. De använde dem istället som skydd. På många områden finns murar, dörrar och andra tecken kvar i stor utsträckning. Dessa karvade rännor fungerade troligtvis som vattenavledare för boningarna som fanns i anslutning till de större blocken.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Samma "tur" hade Britterna i Black Rocks. Ty utan dessa rännor så skulle inte Angel´s Share varit gjord ännu, Troligtvis. Men vad vet jag , klättrar ju bara sju A..... ;-)

Anonym sa...

Eler så samlade folk vatten till kapellet långt innan någon kom dit med en madrass men vad vet jag...

Martin sa...

Anonym 16:59
Jo det var det vi förstod det som också, att det var folk där långt innan madrasserna kom. Ledsen om min dåligt skrivna text antyder på något annat. Vad du menar med kapellet vet jag dock inte.

Anonym 20:38
Ahhh, där har vi en annan härlig skapelse. Tack för att du gav mig ett namn på detta fina problem. Alltid tilltalats av dess estetik (inte karvningen utan resten) sen jag såg den i en brittisk film för något år sedan.