19 april 2013

Chopicalqui


Japaner, italienare, spanjorer och deras bärare på väg ned från läger 1 på Chopicalqui. Från att ha varit stabilt i ca fyra veckor blev vädret sämre med mycket snö som resultat. Detta skulle bli det sista berget på resan men väder och hälsa ville annat. Kaj blev sjuk i Huaraz och smittade i sin tur Martin som blev än sjukare. Jag satt som på nålar och väntade på min tur och kände efter allt jag kunde men...nej, jag klarade mig! Trodde jag, 20 meter från filurerna på bilden fick jag min beskärda del. Jag i princip låg bland blocken och gjorde mina behov, men utsikten var fin. När det stod klart att jag inte skulle kunna fortsätta uppåt tog vi beslutet att gå ned nästa dag. Och såklart vaknade vi till perfekt väder, nu gjorde det ont i magen av andra orsaker när vi påbörjade nedstigningen. Men berget ligger kvar och nästa gång ska jag inte besudla det så våldsamt, då ökar troligtvis chanserna för att Chopicalqui ska låta mig komma upp. Chopicalqui 6354 möh, Cordillera Blanca, Peru.

2 kommentarer:

PÅ TUR MED OLSEN sa...

Toppen eller ikke, bildet ble bra.

Anonym sa...

Tack så mycket!
/Padde