13 oktober 2008

Utsikten!

Utsikten, det nya favvostället. Igår åkte jag upp med Pontus med målet att göra en slab som jag hittade för några veckor sedan. På väg dit träffade vi Peter och John som jobbade på ett gammalt projekt på det hängande blocket i början av området. Efter lite moraliskt stöd i form av Mondopadda och utomordentlig spot toppade John ut denna blivande klassiker som fick namnet Animal och graden 7a.
John gör FA på Animal 7a Foto:Pontus Aratoun


Otålig sprang jag i förväg till slaben för att borsta upp den och fantisera ut potentiella sekvenser. Till slut efter vad som kändes som en oändlighet kom de andra släntrandes. Pontus, Peter och jag turades om att köra på den. Peter och jag kom till samma highpoint ca en ½ meter från toppen där det blev märkbart hårdare. Peter som stukat foten för ett tag sedan la ned, med tanke på höjden på problemet (ca 6 meter) ett vist beslut. Jag provade några gånger till och tror mig ha en sekvens som kan funka. Till slut blev ursäkterna för många (trötta tår, ont i fingrarna och mörker) för att fortsätta, men vi svor på att komma tillbaka.
Padde på slabben Foto:Pontus Aratoun

I totalt mörker på vägen hem bestämmer sig Peter för att göra några sista press på ett överhängande väggproblem till höger om Blown Away. Problemet har tidigare gjorts med springstart. Peter ville göra problemet med etableringstart, vilket kan liknas vid Homo Höger fast åt vänster istället. Benhård deadpoint till hyfsat grepp men svårt att hänga kvar. Han var så nära man kan utan att klara det, nästa gång sitter det!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul blogg och fina bilder!
Jag ser fram emot att testa de fina projekten.

/Fredrik

padde sa...

Trevligt! Ytterligare testning av projekten kommer att ske på söndag om vädret tillåter.
Padde

Jimbob sa...

Varför inte.

Peter Erhard sa...

På söndag it is!

Anonym sa...

Kul då blir vi många!